بیزینس پلن (Business Plan) مفهومی است که به صورت گسترده امروزه در فعالیتهای کارآفرینی استفاده می شود و به شناخت افراد از کسب و کار و تحقق اهداف در بازار رقابتی کمک میکند. در ادامه با کارینو وب همراه باشید.
بیزینس پلن به انگلیسی Business Plan، به معنای برنامه و چشم انداز کسب و کار می باشد. برای این که کسب و کار یا استارتاپی بتواند در ابتدای راه زنده و ماندگار بماند و در ادامه نیز به سود دهی برسد، لازم است که اطلاعات اولیه و نیز برنامه ریزی های دقیقی، قبل از شروع به کار وجود داشته باشد.بیزینس پلن سه هدف اصلی دارد: استراتژی بلند مدت سازمان را خلاصه میکند، تامین مالی از جانب سرمایه گذاران را تضمین میکند و به پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی کمک میکند.
بیزینس پلن به عنوان سندی مکتوب تمام اطلاعات و جزئیات، نیازها و جوانب یک پروژه را در بر دارد، این سند اطلاعات کاملی از مشتریان، منابع انسانی، منابع مالی، بازار و رقبا، ابعاد فنی و تکنولوژی دارد که می توان به وسیله آن دربارهی میزان سرمایه و تسهیلات مورد نیاز تصمیم گیری کرد.تهیه بیزینس پلن همهی کار نیست، بلکه تحقیق درباره طرح برنامه ریزی شده باید در نظر گرفته شود؛ در حین نوشتن یک بیزینس پلن کلی لازم است تا افراد طرح میانی را پیاده سازی کنند تا مشخص شود وظایف محول شده به درستی انجام شده است یا نه. با این وجود در بیزینس پلن باید موقعیت فعلی پروژه، انتظارات و نیازها برآورد و تعیین گردد تا مسیر برای کارآفرینان یا هر کسی که از این طرح استفاده می کند مشخص گردد و بهترین برنامه ریزی صورت گیرد.
۱) بیزینس تولیدی (Manufacturer): در این مدل شما محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه به مشتریان خود عرضه میکنید.
۲) بیزینس توزیعی (Distributor): شما محصولات تولید شده و یا خدمات ارائه شده را از شرکتهای تولیدی به صورت انبوه خریداری میکنید و ارزش تولید شده توسط دیگران را در اختیار خرده فروشان و مشتریان هدف قرار میدهید.
۳) بیزینس تبلیغاتی (Advertisement): حول محور تولید کنندگان محتوا و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ میچرخد. کسب و کاری که قصد دارد از این بیزینس مدل استفاده کند، به کارشناسان تولید محتوای توانمندی نیاز خواهد داشت.
۴) بیزینس بازارگاه آنلاین (Online Market place): کسب و کارهایی که از این بیزینس مدل استفاده میکنند، میتوانند محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کارهای مختلف را به صورت یک جا در پلتفرمی عرضه کنند. به این ترتیب مشتریان به راحتی میتوانند به مقایسه بپردازند و از خدمات مورد نیاز خود استفاده کنند.
۵) مدل در ابتدا رایگان (Freemium): ابتدای کسب و کار به کاربر خدمات رایگان می دهید و در ادامه او را تشویق به پرداخت پول برای دریافت خدمات بیشتر می کنید. بیشتر شرکتهای نرمافزاری که در زمینه طراحی اپلیکیشن و نرمافزار فعالیت میکنند، از این بیزینس مدل استفاده میکنند.
یک طرح تجاری جامع و کامل لازم است که فاکتورهای استراتژیهای، ساختار سازمانی، برنامههای عملیاتی، برنامه ریزی منابع و پیش بینیهای اقتضایی را درون خود داشته باشد؛ ضوابط این فاکتورها شامل:
لازم است تا کارآفرین تمام استراتژیهای لازم برای کسب و کار را مشخص شود، این استراتژیها شامل استراتژی رقابتی، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی بازاریابی و… باشد که تشخیص منابع و مدیریت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
در یک سازمان تعداد مهم نیست بلکه روابط بین اعضا، هدفمندی آنها، تقسیم بهینه وظایف و انجام به موقع آن ها و مسئولیت پذیری بیش از هر موضوعی اهمیت دارد؛ ساختار سازمانی تنها به چارت های سازمانی محدود نمی شود بلکه تقسیم سهام و مکانیزم های تقسیم سود بین افراد را هم در بر می گیرد.
بخش مهمی از یک کسب و کار برای رسیدن به اهداف تعیین شده، برنامه ریزی برای پیاده کردن بیزینس پلن است که متأسفانه در برخی از کسب و کارها به آن توجه نمیشود.
هر کسب و کار برای راهاندازی فعالیتهای خود به تعدادی نیروی انسانی و تجهیزات و منابع نیاز دارد، داشتن اطلاعات از نحوه استفاده از این منابع باعث میشود استفاده بهینه شده و هزینهها را کاهش دهد تا کارایی بهبود بخشد. برنامه ریزی منابع شامل محاسبات لازم برای منابعی که در آینده به آن ها نیاز دارید هم می شود.
هیچ بیزینس پلن ثابتی وجود ندارد زیرا امروزه چندین نوع کسب و کار در بازار وجود دارد. از استارتآپهایی با تنها یک بنیانگذار تا نامهای خانوادگی تاریخی که باید رقابتی بمانند، هر نوع کسبوکاری نیازمند پلنی متناسب با نیازهایش است.
امروزه دنیای سئو و تکنیک های ان بسیار گسترده تر از قبل شده است! هرروزه افراد راهکارهای جدیدی را ارائه می دهند که در این حرفه بسیار تاثیر گذار می باشد. یکی از این راهکار ها و تکنیک ها که مدتی است ارائه شده و بسیار طرفدار دارد، تکنیک محتوای آسمان خراش است که در ادامه مفصل به آن می پردازیم.
این تکنیک در سال 2016 توسط فردی به نام برایان دین در سایت بک لینکو ارائه شد که او با مدرک نشان داد با استفاده از این تکنیک، ترافیک سایت ان دو برابر افزایش یافته است. اما این تکنیک چیست و چگونه کار میکند؟
محتوای آسمان خراش یعنی محتوایی که کامل و جامع باشد. به عبارتی یعنی کامل ترین محتوایی که می توان درباره ی یک موضوع نوشت، یک محتوای آسمان خراش به حساب می آید.
این محتوا تمامی موضوعات مرتبط به یک موضوع اصلی را پوشش داده و همه چیز را در مورد آن توضیح می دهد.
در این تکنیک از مهندسی معکوس استفاده می شود که با ان می توان محتوایی بهتر را خلق کرد. این تاکتیک بک لینک دادن به پست های موجود و به اشتراک گذاری آن با کسانی که قبلا علاقمندی به محتواهای مشابه نشان داده اند و مشخص است که درباره ی آن مطالعه کرده اند، را در بر می گیرد.
همان طور که در بالا گفته شد این تکنیک بسیار تاثیر گذار است اما به شرطی که به درستی از آن استفاده شود! این تکنیک زمان بر است و دقت بالایی می خواهد اما در صورت اثر گذاری، نتایج آن در سئو فوق العاده است!
بگذارید به این صورت بگوییم که پستی که برایان دین در خصوص محتوای آسمان خراش در سال 2016 منتشر کرد نشان میداد که نرخ بازدید او در 14 روز، 110 درصد افزایش داشته است!
محتوای هاب بهتر است یا آسمان خراش؟
برای استفاده از این تکنیک باید طبق یک مسیر تعیین شده پیش روید که در ادامه به آن می پردازیم:
این اولین مرحله و یکی از تاثیر گذارترین مراحل است. در این مرحله شما با ابزاری مثل ابزار Buzzsumo صفحات محبوب و پر بازدید را با کلمه کلیدی مورد نظرتان پیدا می کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا شمما متوجه شوید که موضوع تان چه قدر برای مخاطبان جذاب است و کدام صفحات این محبوبیت را شامل می شوند.
در این مرحله، پس پیدا کردن صفحات محبوب، باید سعی کنید که بهترین مکان ها را برای استفاده از کلمه کلیدی در محتوایتان پیدا کنید. این مکان می تواند در تایتل باشد یا در متن. البته بهترین آن هردو است که بهترین نتیجه را به شما می دهد!
خود را به جای جستجوگر قرار دهید تا متوجه شوید که فرد جستجو کننده چه چیزهایی را می خواد درباره ی کلمه کلیدی شما بداند. سعی کنید تمام اطلاعات لازم را به در محتوایتان منتشر کنید و به عبارتی در نوشتن و خلق محتوا دست و دل باز باشید! با جستجوی کلمه کلیدی در گوگل بر اساس محتوایی که رتبه بندی می کند، هدف جستجو را پیدا کنید. از آن جا، سعی کنید بفهمید که چرا این نتایج در 10 مورد برتر قرار دارند و نتایج بی ربط را جدا و حذف کنید.
اکنون که محتوای خود را تولید کردید وقت ان است که به سراغ افرادی بروید که محتوا های مربوط به کلمه کلیدی شما را خوانده و به ان علاقه داشته باشند و مقاله هایی با موضوع شما را لینک کرده باشند. برای آن ها یک نسخه از مقاله ی خود را ارسال کنید و صادقانه بخواهید که درباره ی مقاله ی شما نظر دهند و اگر از آن لذت بردند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
با به روز کردن محتوای خود، از دیگر مقاله ها عقب نیفتید! افراد زیاد دیگری در جهان ممکن است مقاله هایی با موضوع شما بنویسند پس برای این که در صفحه اول موتور جستجو بمانید و همواره مقاله تان در دید باشد فراموش نکنید که محتوای خود را هر از چند مدت یک بار اپدیت کنید!
متاسفانه جواب این سوال منفی است! بازدهی این روش در ایران به چند دلیل از سایر جهان پایین تر است.
در ایران سایت ها به یکدیگر لینک نمی دهند یا بسیار کم لینک می دهند که باعث می شود این تکنیک اثر گذار نباشد.
تکنیک بک لینک هنوز در سایت ها و وبلاگ های ایرانی جا نیفتاده به همین دلیل استفاده از آن به جا نیست و اغلب بک لینک خریداری می شود.
استفاده از این تکنیک مزایایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.
در تکنیک آسمان خراش شما مجبور هستید که مقاله های طولانی تری نسبت به سایر رقبای خود منتشر کنید و همین باعث می شود که گوگل رتبه ی شما را افزایش دهد چون شما مزیت مقاله ی طولانی تر را نسبت به سایر رقبای خود دارید. هم چنین در مقاله های بلند تر از کلمات کلیدی نیز بیش تر استفاده می شود.
هنگام انتشار مطلب، اگر مقاله ی شما از سایر نسخه های قبلی به روز تر و جالب تر باشد طبیعتا مخاطبان بیش تری را به خود جذب می کند که این ترافیک سایت شما را افزایش داده و باعث می شود که در رتبه بندی موتور جستجو در جای خوبی قرار بگیرید.
دانش سئو بسیار گسترده است و هرروزه نیز در حال پیش رفت می باشد. از طرفی نیر بیش تر صاحبان سایت، یک متخصص سئو را برای سایت خود اختیار کرده و از روشی مطمئن برای پیدا کردن جایگاه بهتر در موتور جستجو بهره می برند. پس اگر صفحه ی خود را به یک متخصص سئو بسپارید بهتر است. زیرا یک متخصص با فضای سئو آشنایی بیش تری دارد. برای سئو سایت و طراحی سایت در اصفهان می توانید به سایت کارینووب مراجعه نمایید.
سخن پایانی ...
در پایان این نکته را به یاد داشته باشید که برای داشتن رتبه ی بهتر در موتور جستجو، مطالب خود را به حدی بلند و خسته کننده نکنید که مخاطب به جای لذت بردن، سریعا از سایت شما خارج شود واثر معکوس بگذارد! با همه ی این صحبت ها باز هم مخاطب حرف اول را می زند! مطلب شما باید به گونه ای باشد که مخاطب از آن لذت ببرد و اطالاعات لازم را به صورت کامل ولی به اندازه از سایت شما کسب کند. هم چنین برای دفعات بعدی نیز دوست داشته باشد که به سایت شما سر بزند. به عبارتی مخاطب وفادار شود!
تولید محتوا و توسعه : طراحی سایت در اصفهان
از سوالات رایجی که این روزها توسط افراد پرسیده میشود، این است که آیا قرار است شارژر و لوازم جانبی از جعبه تمام تلفن های همراه حذف شود. دلیل پرسیدن این سوال این بود که ابتدا شرکت اپل، بعد از تولید گوشی آیفون ۱۲، جعبه آن را بدون شارژر و آداپتور روانه بازار کرد، سپس به دنبال آن هم شرکت سامسونگ و شیائومی دست به انجام این کار زدند.
بنابراین اگر می خواهید اطلاعات جامعی در مورد این موضوع به دست آورید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما، در مجله کارینووب همراه باشید.
بهتر است بدانید که شرکت های اپل و سامسونگ دلایل مختلفی برای انجام این موضوع داشته اند. به طور مثال: دلیل حذف لوازم جانبی از جعبه ها، توسط شرکت اپل، این است که کمک به حفظ محیط زیست بکنند. به این صورت که معتقدند، اگر جعبه گوشی همراه کوچک شود، درخت کمتری نیز برای ساخت جعبه موبایل قطع می گردد. بنابراین دلیل اصلی شرکت اپل برای حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه های گوشی ها، نگهداری از محیط زیست می باشد. حفظ محیط زیست آنقدر برای شرکت اپل مهم بوده است که در برابر خواسته کاربرانش، برای داشتن شارژر، کوتاه نیامد و همچنان مقاومت کرد.
شرکت سامسونگ هم، دلایل مختلفی برای حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه تلفن همراه دارد. یکی از این دلایل این است که تلفن های همراه جدید، که ساخت شرکت سامسونگ می باشند، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. بنابراین شرکت سامسونگ، تمام تلاش خود را کرده است تا بتواند با حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه گوشی ها ،قیمت تلفن های همراه سری جدید را کاهش دهد تا کاربرانی که علاقه مند به این شرکت هستند بتوانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.
علاوه بر این، دو شرکت اپل و سامسونگ، بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تولید لوازم الکترونیکی به فلز و پلاستیک نیاز دارند. بنابراین استخراج این مواد، در کنار اینکه منابع زمین محدود نیستند، آلودگی نیز ایجاد میکند.
البته بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم، که با حذف پورت ها در کنار کاهش هزینه تولید، فروش تجهیزات بی سیم اپل، مانند ایرپاد ها و همچنین شارژر مگ سیف هم افزایش می یابد. یعنی شرکت اپل، از هر طرف به بهانه حفظ محیط زیست سود می کند. که در این راستا سامسونگ هم از این موضوع مستثنی نیست.
البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت، افرادی که تلفن همراه بدون شارژر و لوازم جانبی خریداری می کنند، از نظر مالی دچار چالش می شوند. زیرا این کاربران برای خرید این تجهیزات باید به صورت مجزا اقدام کنند.
علاوه بر دلایلی که شرکت های اپل و سامسونگ، برای حذف شارژر و لوازم جانبی از تلفن های همراه، ارائه کرده بودند.
انجام این عمل برای این شرکتها دارای مزیت هایی می باشد.
از جمله:
1_ اولین مزیت انجام این کار، این است که شرکت باید برای ساخت جعبه تلفن همراه، هزینه پرداخت کند.خب وقتی شارژر و لوازم جانبی از جعبه حذف شود، شرکتها باید جعبه های کوچک تری را برای تلفن همراه تولید کنند. و این یک مزیت چشمگیر برای آنها می باشد.
2_ از آنجایی که تولید لوازم جانبی و شارژر هزینه زیادی دارد، بنابراین با حذف آنها، سود چشمگیری برای شرکت ها ایجاد می شود.
3_مزیت دیگر این مسئله این است که وقتی شارژر و لوازم جانبی از جعبه تلفن همراه حذف شود، جعبه کوچک تری تولید می شود و کوچک تر شدن جعبه در فضای انبار هم تاثیرگذار می باشد. در این صورت شرکت تولید کننده می تواند جعبه های بیشتری را در انبار قرار دهد. و این خود سود قابل توجهی را برای شرکت ها ایجاد می کند.
4_همچنین با کاهش وزن، حمل و نقل آنها راحتتر صورت میگیرد، در نتیجه نیاز به سوخت کمتری داریم و در نهایت آلودگی هم کاهش می یابد.
باید بدانید که حذف شارژر و لوازم جانبی ازجعبه تلفن همراه، برای شرکت ها مزیت های زیاد دیگری هم دارد. که شرکتها در تلاش هستند، به سرعت انجام این کار را عملی کنند.
میتوان گفت که باید خودمان را برای روزی آماده کنیم که در جعبه گوشی هوشمند، تنها یک تلفن همراه قرار می گیرد. این اتفاق به مرور زمان ایجاد میشود و مقاومت کاربران در برابر خواسته شان این مسئله را کمی به تعویق می اندازد.
در همین حال، برخی از شرکت ها ممکن است مانند شیائومی رویکردی دوگانه داشته باشند. گوشی11می، بدون شارژر، در بازار چین به فروش میرسد، اما بدون هزینه اضافی از شیائومی در دسترس است. اما در نسخه جهانی کاربران به شارژر دسترسی دارند.
همچنین شرکت اپل و سامسونگ تأثیر زیادی بر روی بازار گوشیهای هوشمند دارند و با انجام حذف شارژر و لوازم جانبی، سایر شرکت ها هم الگو برداری می کنند.
بعد از انجام عملیات حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه تلفن همراه، بسیاری از شرکتها، پاوربانک های بی سیم را تولید کردند تا بتوانند سهم بزرگی در فروش پاوربانک به خود اختصاص دهند. زیرا با حذف پورت از گوشیهای هوشمند، دیگر نمی توان از پاوربانک معمولی استفاده کرد و باید به سراغ پاوربانک بی سیم برویم.
البته باید در نظر داشته باشید، پاوربانک بی سیم سرعت شارژ کمتری نسبت به پاوربانک معمولی دارد. و همین موضوع باعث شده است، که کاربران استقبال زیادی از این پاوربانک نکنند.
اما قطعاً با پیشرفت تکنولوژی، این ضعف در پاوربانک بی سیم نیز حل میشود و افراد میتوانند در کمترین زمان، تلفن همراه خود را شارژ کنند.
سخن پایانی ...
در طی این چند سال اخبار های گوناگونی در مورد حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه گوشی های هوشمند، در صفحات اجتماعی و وبسایت های خبری پخش شده است. این موضوع که بسیار مهم است، سر و صدای زیادی را به پا کرده است و اکثر شرکتها پیگیر این مسئله، یعنی حذف شارژر و لوازم جانبی از جعبه تمام گوشی های هوشمند هستند. با این حال این موضوع بر روی برخی از تلفن های همراه ایجاد شده است و در آینده برای همه گوشی های هوشمند این اتفاق اجرا می شود.
امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد این موضوع به دست آورده باشید.
تولید محتوا و توسعه :طراحی سایت در اصفهان